Mirosław Strągowski

Mirosław Strągowski

Cykl: Portrety artystów

Fot.: Paweł Kula. 
Dzisiaj w ramach cyklu Portrety artystów chciałabym Wam przedstawić poetę, satyryka, rysownika, animatora kultury, byłego żołnierza Wojska Polskiego, kandydata do szczecińskiego oddziału Związku Literatów Polskich, Mirosława Strągowskiego. Warto wspomnieć, że jest również pasjonatem historii, w tym dziejów naszego miasta. Chętnie gromadzi zdjęcia dawnego Szczecina oraz opowiada o nim, o czym mogli się przekonać goście wczorajszego spotkania autorskiego, podczas którego prezentował swój najnowszym tom poezji pod tytułem Życie w HD CD. To już drugi tomik poezji autora, ale zacznijmy od początku - do publikacji książkowych później przejdę. Jako poeta zadebiutował w 1982 roku wierszem Chcę ciebie, który został opublikowany w młodzieżowym olsztyńskim miesięczniku literackim Sprawy kałamarzy. Jest również członkiem, a także autorem nazwy Wojskowej Grupy Literackiej In Aeternum, które współdziała razem Klubem Garnizonowym 12. Dywizji Zmechanizowanej w Szczecinie. Twórczość Mirosława Strągowskiego publikowana była między innymi na wystawach SATYRYCON w Legnicy w latach 1990-1994-2000, a także na łamach licznych czasopism, almanachów oraz antologii. Ostatnio jego poezja trafiła na strony podręcznika do nauki przekładu literackiego dla studentów neofilologii Stilum Vertas, który został wydany nakładem wydawnictwa Arka. Prócz najnowszego tomu, ma na koncie jeszcze jeden noszący tytuł Życie w HD. Podczas spotkania zapowiadał, że ukaże się kolejny, więc jest na co czekać. Krótko zaprezentowałam dorobek głównego bohatera tekstu, a teraz poznajmy go lepiej. 

Główna cecha mojego charakteru?
Świadomość istnienia. 
Cechy, których szukam u mężczyzn i kobiet?
Nie szukam, akceptuję w myśl wolnej woli ludzi. 
Co cenię najbardziej u przyjaciół?
Prawdę. 
Moja główna wada?
Zwalczam ją. 
Moje ulubione zajęcie?
Praca ze sobą, jako duszą. 
Moje marzenie o szczęściu?
Wybawienie. 
Co byłoby dla mnie największym nieszczęściem?
Nie ma takiej sytuacji, wszystko jest doświadczeniem. 
Moje ulubione słowo?
Prawda. 
Jakiego słowa nie lubię?
Manipulacja. 
Słowa, których nadużywam?
...
Ulubieni bohaterowie literaccy?
McMurphy - Lot nad kukułczym gniazdem (Ken Kesey). 
Ulubieni bohaterowie życia codziennego?
Ludzie świadomi istnienia i szukający prawdy, hołdujący miłości bezwarunkowej. 
Kim lub czym chciałbym być, gdybym nie był tym, kim jestem?
Jestem tym, kim jestem. 
Gdybym miał napisać swoją biografię, nadałbym jej tytuł...
Co zasiejesz, to zbierzesz. 
Moja maksyma brzmi...
Przyczyna = skutek. 

Komentarze