Zapowiedź ...(nie) z tej bajki

 Zapowiedź ...(nie) z tej bajki

Cykl: Blogowe spotkania literackie


Dzisiaj nieśmiało chciałabym zapowiedzieć i polecić swój najnowszy tom poezji pod tytułem ...(nie) z tej bajki. Zostanie wydany w ramach serii: akcent nakładem szczecińskiego oddziału Związku Literatów Polskich. Redaktorką serii jest Róża Czerniawska-Karcz, której rady bardzo mi pomogły w przygotowaniu tej publikacji. Z kolei autorką ilustracji na okładce i wewnątrz jest moja siostra, Adrianna Rauhut. Książka współfinansowana jest ze środków Miasta Szczecin i promowana będzie podczas spotkania autorskiego z cyklu W Pałacu literacko w szczecińskim Pałacu Młodzieży - nagranie zostanie udostępnione on-line. Porozmawia ze mną sama Róża Czerniawska-Karcz. 

W zbiorze wierszy pod tytułem ...(nie) z tej bajki starałam się zawrzeć moje dalsze poszukiwania w lirycznej zabawie słowami. Nawiązuję do dawnych i współczesnych dzieł kultury, które nie tylko chciałam przypomnieć czytelnikowi, ale podzielić się też swoim spojrzeniem na nie - można to nazwać konwersacją, dyskusją z utartymi sposobami myślenia. Tworzę z nich metafory naszej bliższej lub dalszej codzienności, która może być także bajką, baśnią, powieścią, filmem, czy serialem - wystarczy, że ubierzemy je w słowa i obrazy. Szczególną dla mnie postacią jest dziewczynka z zapałkami, która przechodzi pewną metamorfozę, jak zresztą wiele innych osobistości przywołanych w wierszach. Ponadto człowiek, czyli bohater często jest pełen przeciwieństw, które staram się wyrazić obecnością serca i rozumu, cielesności i duchowości, dwuznaczności, oksymoronów. Czy życie może być bajką? Czy bajka może układać się w wersy życia? Nie mogę obiecać, że zawsze będzie kolorowo i wesoło, ale zapraszam do lektury lirycznych historii zamarzniętych w ogniu, wypalonych w wodzie oraz głęboko zakorzenionych w wietrze. Na koniec zachęcam do lektury jednego z wierszy: 


(nie) z tej baśni

 

z zapałkami dziewczynka

miała swój wiersz lecz

 

wyrzucona z niego przez

andersena za zbrojenie

 

marzeń w zapalniki dziś

jest (nie) z tej baśni

 

snując się po wersach

szczecina i skacząc z

 

interpunkcji samobójców

wieży pisze swoją

 

bajkę sobie wierną oraz

duchowi żywiołów

 

08.11.2020


Komentarze